Blog

„In“ jsou dřevostavby, tak proč stavět z cihel? Třeba proto, že nikdy nevyšly z módy…

Říjen 20, 2016

Cihla a dřevo. Dva stavební materiály, které jsou pevnou součástí stavitelské tradice na našem území. Dneska taky dva stavební materiály, jejichž producenti a prodejci mezi sebou soupeří hlavně na poli PR a marketingu. Výsledkem je fakt, že mediálním i reálným trendem je bezesporu dřevostavba, která v posledních letech stále více ukrajuje z neochvějné pozice cihlových rodinných domů.

Kolem toho samozřejmě vzniká spousta mýtů a žabomyších sporů o to, který konstrukční systém je lepší, úspornější, zdravější či ekologičtější. Logika v tom většinou není žádná. Podstatná část článků ve stylu „srovnávaček“ výhod a nevýhod cihlového domu a dřevostavby totiž dospívá k závěrům, které lze v současném moderním stavebním světě aplikovat na oba způsoby stavění.

Co je lepší? To, co se vám líbí

Příklad? Hrubou stavbu z cihel při dnešním zdění „na sucho“, kdy se používá vesměs stavební lepidlo, zvládnete postavit dostatečně rychle na to, abyste zvažovali, zda kvůli avizované rychlosti vůbec jít do dřevostavby. Nebo tolik omýlaná energetická náročnost. Tady vám mnoho zasvěcených řekne, že při kompaktním tvaru domu je mnohem snazší postavit opravdu úsporný cihlový dům než dřevostavbu na bázi „sloupkové“ či „rámové“ konstrukce, u které si musíte hodně dobře ohlídat řadu rizikových detailů.

Nejzásadnější rozdíl je tak asi v tom, že zatímco „dřevaři“ naprosto přirozeně vycítili šanci zahltit trh nabídkou, kterou konzervativní Češi ještě donedávna neznali, cihláři poněkud zaspali dobu. Marketingově jsou o něco méně obratní, což ale není divu, protože prudký start dosud neokoukaného produktu typu „lehké, rychlé a energeticky úsporné výstavby ze dřeva“ musejí brzdit svojí „starou“ klasikou, kde příliš prostoru pro inovace není a která už je celkem „nudná“.

Vtip je samozřejmě v tom, že zákazník si vždycky vybere prostě to, k čemu více tíhne. Reklama může leccos ovlivnit, ale má to těžké. Rozhoduje spíše životní styl, hodnoty a myšlení lidí. Jsou tací, co milují přírodní materiály, mezi které patří oba typy konstrukcí, ale třeba ze dřeva by si nechali postavit jedině roubenku nebo srub. Moderní konstrukční systémy na bázi nejrůznějších skeletů a prefabrikovaných prvků je zkrátka nelákají. A pak jsou tací, kteří za opravdový dům považují jen ten z cihel a dřevo jim přijde dobré leda do kamen.

A to ani nemusí jít o znalce, kteří dobře vědí, že je u nás spousta firem, které dovedou navzdory všem marketingovým superlativům postavit tak nezdravou a nekvalitní dřevostavbu, že dávají celému odvětví vyloženě vlastní gól. To člověk pak vůbec nechápe, co má být přínosem „dřevěného šílenství“, protože různé „parotěsné a parobrzdné“ systémy z plastových fólií v takových domech stejně jen přispívají k nezdravému ovzduší, které údajně mají mít spíše domy z tzv. těžkých materiálů, jako je právě cihla či beton.

Co říkají čísla

Je jasné, že cihlář nemůže mít klidné spaní, když vidí, že podíl dřevostaveb na trhu se z nějakého 1 % na přelomu tisíciletí nyní blíží už k hranici 15 %, která je běžná v Německu. Dá se to vyčíslit i tak, že z celkového počtu 13 412 rodinných domů postavených v loňském roce bylo 1 791 na bázi dřeva. Například v takovém roce 1999 to bylo domů 92, takže změna je to opravdu obrovská.

Dá se ale čekat, že tento boom se v nejbližším období uklidní a podíl cihla vs. dřevo se stabilizuje na určité hranici, která uspokojí obě strany marketingové války. Ať se na to díváte z jakékoli perspektivy, stejně budete chtít mít dům, který musí splnit požadavky tepelně-izolační, pevnostní, akustické a potom taky požadavky na propustnost vodných par, udržení mikroklimatu či tepelnou akumulaci. Dosáhnout jich lze jak s „páleným hliněným střepem“, tak s „lisovanou dřevěnou třískou“.

Každému podle jeho gusta. Závěrem tohoto lehce přidrzlého blogu snad jen tolik, že optika suchých čísel dokazuje mimo jiné toto: navzdory trendu dřevostaveb v české kotlině nadále přetrvává a přetrvávat bude ideál stavby „na věky“, který představuje jedině zděný dům. Prostě klasika, která nikdy nevyšla z módy.

A na tom už by se dala nějaká ta kampaň postavit, ne?

Mohlo by se vám také líbit

Buďte první kdo přidá komentář

Váš komentář